" heta hästar "

Fick nu lust att skriva ett långt inlägg och tänkte då skriva om "heta hästar" kom inte på något bättre :)

Som ni alla sekert vet är ju Dollar ganska frammåt i hoppningen och kan ibland bli lite het, men det är ju inga negativt med det tycker jag. Det visar ju bara att han tycker det är kul och verkligen vill göra det här.
Men dock finns det JÄTTE många människor som har fördomar mot "heta hästar", och jag fattar inte varför?.
Hästar är hästar härregud och inga maskiner och vissa är heta och på tårna medan andra inte alls bryr sig exempelvis på tävling.
och skall jag vara riktit ärlig så skulle jag A:L:D:R:I:G vilja ha en automathäst! Jag älskar hästar med mycke temperament, och hästar som man inte får något gratis på utan måste kämpa in i det sista.
Dollar, är just den som inte ger något gratis. I dressyren smiter han gärna undan om han får, och i hoppningen gäller det att holla honom lugn.

När man har en het häst så får man ofta komentarer som byt bett, och detta förstår jag inte heller!
Varför fuska och sätta starkare bett på din häst, då det finns andra utvägar...

Ibland har jag varit väldigt nära att byta bett på Dollar då han har blivit lite för springig, men
istället för att börja mixa med många olika bett så har jag börjat träna honom lös.
och tro det eller ej... att träna en häst från marken och få upp kommunikation mellan en själv och hästen det löser så många problem, iallafall om hästen inte har respekt för dig som ryttare.
Detta tar dock VÄLDIGT mycket tid, och klart då att det är lättare och går mycket snabbare att bara sätta in ett skarpare bett i munnen på hästen, men jag är iallafall va den åsikten att låta det ta tid och bygga upp en bra komunikation, och respekt så kommer nog problemena med att hästen blir het eller rusar att försvinna sakta mak.

Nu fick ni veta lite vad jag tycker!

yguf
Här var en tävling som jag hoppade honom med pelham,men det drog ner honom alltför mycket
och det kändes inte alls roligt att rida med, så det var efter det här som jag började fundera om det
fanns något annat sätt en att byta bett

Sen har jag också ridit honom med pessoa, och det var kanske ändå det bästa av alla starka bett som jag
prövat, men men...
Nu rids han på vanligt gummi-stång bett och det funkar perfect!
Fast nu till våren hamnar jag nästan hoppa honom med pessoa, för han kommer vara så övertaggad
på dom första tävlingarna, men skall absolut bara använda det i nödfall, sen skall alla starka hemska bett bort och vi skall fortsätta träna kommunikation och respekt så att jag på sommaren och hösten skall kunna hoppa honom på helt vanligt bett utan att han drar iväg, helt så som förra året men nu skall han bli ännu lungnare.

nåja nu har jag fått skriva av mig lite /// Bella ;)


Kommentarer
Postat av: Felicia

håller helt 100% med!! =)

2011-02-03 @ 18:32:53
URL: http://pepsikramiss.blogg.se/
Postat av: Jessica

Just som du säger tycker jag bara att en pigg/het häst bara visar att den tycker om det den gör! ;) Jag gillar dock lugna hästar mer, gillar att ha kontroll ;) Roligt med ett långt inlägg här ibland förrästen :-) Keep up the good work med bloggen! :D

2011-02-03 @ 20:07:50
URL: http://jessicassliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0